استقبال از فراخوان سی‌ و‌ چهارمین جشنواره موسیقی فجر

به نقل از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، پس از پایان مدت زمان اعلام شده برای شرکت در فراخوان اجرای زنده، طبق اعلام دبیرخانه، 270 گروه و هنرمند از سراسر ایران درخواست حضور و اجرا در جشنواره موسیقی فجر را دارند.

نوازنده زن دارید، سالن نمی دهیم!

بدعت حوزه هنری مازندران در اجرای کنسرت محلی؛

نوازنده زن دارید، سالن نمی دهیم!

نمی دانیم کنسرت محلی چه تالی فاسدی دارد که نباید با حضور بانوان باشد! در مرکز مازندران نماینده محترم ولی فقیه حتی یک بار نسبت به اجرای موسیقی محلی تذکر نداده است، چه برسد که از اجرای آن جلوگیری کند. شاید نیاز باشد از این پس بانوان هنرمند اینجا به مانند کوهنوردان استان شرقی، از پدرشان اجازه نامه بیاورند!

 

 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: 1- کنسرت گذاشتن شاید در همه جای جهان کار سختی باشد، ولی در ایران کاری سخت تر است.

شاید تصور این باشد که برای اجرای کنسرت، فقط گرفتن مجوز اجرا کفایت می‌کند و احتیاجی به طی سایر مراحل نیست، اما برای هر کنسرت باید برای سالن، پوستر، شعر، فیلمبرداری، تمامی اعضای گروه، آهنگ و قطعات، سرپرست کنسرت و کنسرت‌گذار اجازه گرفت و استعلام کرد.

البته در کنسرت های بومی و محلی، حمایت ها اندکی بیشتر و نظارت ها اندکی کم تر است؛ چه، گروه های محلی در استان و شهر خودشان شناخته شده اند و تازه کنسرتی با شعرها و سازهای بومی و پوشش مناسب محلی، مفسده ای نخواهد داشت.

2- شرکت نسیم مهرآوا از معتبرترین و پرکارترین شرکت های تولید آثار هنری در مازندران محسوب می شود. پیشینه کاری این شرکت نشان می دهد که دلسوزانه در پی احیا، تولید و حمایت از هنرمندان منطقه و آثار هنری بومی است. مهرآوا سال هاست هم آلبوم های محلی انتشار می دهد، هم کنسرت های محلی برگزار می کند و هم با برپایی جشنواره هایی چون لیلم، درصدد ترویج و زنده نگه داشتن فرهنگ و موسیقی مازندرانی است.

3-سینا دلشادی رییس حوزه هنری مازندران، از خردادماه سال 1392 در این سمت قرار دارد. حمایت از اجراها و برنامه های بومی همواره مورد تاکید این مسئول بوده است. او زمانی گفته بود: «برای جهانی شدن باید از بوم شروع کرد.» و یا گفته بود: «بهترین راه برون رفت از مشکلات فرهنگی، پر رنگ کردن حوزه فرهنگ و خرده فرهنگ‌هاست.» و در زمانی دیگر به صراحت گفته بود: «حوزه هنری با حمایت از موسیقی بومی و ورود در حوزه های پژوهشی موسیقی بومی، به دنبال معرفی موسیقی پاک و انتقال پیام های ارزشی و انسان ساز به جامعه هنر دوست مازندران است.»

  حمایت از فرهنگ و زبان و موسیقی مازندرانی، حداقل لقلقه زبان مسئولان فرهنگی و غیرفرهنگی مازندران بوده است و در این بین جایگاه ارشاد و حوزه هنری بالاتر و نقش آن ها در حفظ و اشاعه فرهنگ تبری پررنگ تر است.

4-در هفته های اخیر شرکت نسیم مهرآوا بر آن شد کنسرتی محلی در سینما سپهر ساری برگزار کند. پیش فرض اجراهای زنده محلی چنین است: تبلیغات پایین، قیمت کم تر بلیت و پرنشدن سالن و استقبال محدود مردم. بسیاری از کسانی که در سالن برای اجرای کنسرت محلی حاضر می شوند، با دعوت و بلیت رایگان آمده اند و برگزاری این کنسرت ها توجیه اقتصادی ندارد.

به هر روی مهرآوا بر اساس تجربه های پیشین و اهداف فرهنگی خود، در صدد برآمد این برنامه را در سینمایی که زیرنظر حوزه هنری مازندران است، به اجرا درآورد. برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم صورت گرفت، اما حوزه هنری بعد از 25 روز معطلی، به دلیل حضور دو بانوی زن نوازنده، از دادن سالن به گروه خودداری کرد.

در حالی آقای دلشادی این قضیه (ندادن مجوز به گروه هایی که نوازنده زن دارند)را روند عادی و همیشگی حوزه هنری می داند که در همین سالن و در زمان مدیریت او بارها کنسرت هایی با حضور بانوان نوازنده برگزار شده است و جالب تر این که در برخی کنسرت ها خودش حاضر بوده است!

جهت یادآوری به این مسئول باید بگوییم که:

* گروه موسیقی«رستاک» 24 و 25 شهریور ماه سال 1392 دو شب در سینما سپهر ساری به اجرای برنامه پرداخت که چند نفر از اعضای این گروه را بانوان تشکیل می دهند. همین گروه 16 تیرماه سال گذشته نیز با حضور دو بانوی نوازنده در سینما سپهر کنسرت برگزار کرد.

*15 اسفندماه سال 1392 کنسرت موسیقی محلی گروه تبری، با حضور چند بانوی نوازنده و کر، در سینما سپهر ساری برگزار شد.

* کنسرت گروه «کایر» دی ماه 1394 با حضور چند بانوی نوازنده در سالن سینما سپهر ساری برگزار شد که رییس حوزه هنری مازندران نیز در آن برنامه حضور داشت!


5-سیاست های سلیقه ای و جزیره ای در حوزه فرهنگ و توجیهات غیرمنطقی مسئولان در این زمینه انگار تمامی ندارد.

تهیه کننده یک کنسرت محلی را دو هفته معطل کردن و سپس عذر بدتر از گناه آوردن که سیاست همیشگی حوزه هنری این بوده که به اجراهایی است که نوازنده بانو دارد، سالن ندهد، شاید برای حفظ موقعیت و جایگاه اداری مسئولی جواب دهد، ولی افکار عمومی و جامعه هنری را اقناع نخواهد کرد.

حداقل همان ابتدا پس از دریافت درخواست مجوز، توضیح داده می شد که سالن را به شرط حضور نداشتن نوازنده زن در اختیار قرار می دهیم که وقت و انرژی چندین نفر اعم از گروه و تهیه کننده و کنسرت گذار گرفته نشود.

نمی دانیم کنسرت محلی چه تالی فاسدی دارد که نباید با حضور بانوان باشد. در مرکز مازندران نماینده محترم ولی فقیه حتی یک بار نسبت به اجرای موسیقی محلی تذکر نداده است، چه برسد که از اجرای آن جلوگیری کند. شاید نیاز باشد از این پس بانوان هنرمند اینجا به مانند کوهنوردان استان شرقی، از پدرشان اجازه نامه بیاورند!

 

 

مازندنومه

«نخستین انتصاب استاندار جدید مازندران»

🔹 #حسین‌زادگان استاندار مازندران امروز در حکمی #عباس_مهدوی را بعنوان مدیرکل جدید روابط عمومی استانداری مازندران #منصوب و از زحمات احمد مظفری مدیرکل سابق روابط عمومی استانداری مازندران قدردانی کرد.

مهرآوا 14 ساله شد

یک سال دیگر به عمر مهرآوا اضافه شد! یک سالِ سخت، پُرکار و شلوغ! مهرآوا از 16 آبان سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرد و تا امروز، پروژه­های بسیاری را در موازات یکدیگر پیش برده است که برخی از آن­ها به انجام رسیده­اند و برخی دیگر روند پیش­روی خود را طی می­کنند.

اولویت برای انجمن موسیقی، حمایت از موسیقی بومی

«مصاحبه با جلال محمدی رئیس انجمن موسیقی استان مازندران»

اولویت انجمن موسیقی، حمایت از موسیقی بومی است.

  • با تشکر از این­که وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، انتصاب جنابعالی به ریاست انجمن موسیقی استان مازندران را تبریک عرض می­کنیم. دیدگاه خودتان در مورد این انتصاب چیست؟

حدود بیست سال است که انجمن موسیقی در مازندران تاسیس شده است، و تقریبا دو دوره است که به صورت جدی­تری به انجمن موسیقی پرداخته می­شود، در این دوره هم چهار نفر از سوی اداره ارشاد و انجمن موسیقی کشور انتخاب شدیم، سرکار خانم نیلوفر روحی، آقای سید محمدحسین ابوفاضلی، آقای سامان بیژن و بنده، به عنوان اعضای جدید انجمن موسیقی شروع به کار کردیم. طی رای­ گیری­ های که میان چهار نفر هیات مدیره به همراه نماینده اداره کل صورت گرفت، بنده به عنوان رئیس انجمن موسیقی انتخاب شدم. مدت زمانِ این مسئولیت برای یک سال است، که دو ماه از این یک سال می­گذرد و همچنان کش و قوس این انتصاب ادامه دارد و بنده هنوز به بانک و سایر مراکز مورد نیاز معرفی نشده­ ام و نتوانستم فعالیتم را آغاز کنم.

  • سوالی که برای من و بسیاری از اهالی موسیقی در مازندران به وجود می­آید در مورد ساز و کار اصلی این انجمن است، واصلا این­که وظایف و حوزۀ اختیارات انجمن موسیقی به صورت دقیق چیست؟

انجمن موسیقی یک انجمن مستقل است که با اداره ارشاد تعامل و همکاری نزدیک دارد. در نگاه اول حمایت های خود اداره ارشاد است که می­تواند انجمن را قوی­ تر جلوه دهد. اگر ارشاد نخواهد که انجمن را درگیر کار خود و هنرمندان کند انجمن هم نمی­تواند کار خود را به درستی انجام دهد. کار انجمن موسیقی حمایت از فعالیت­های موسیقی استان است چه سنتی  و چه محلی. اولویت برای انجمن موسیقی، حمایت از موسیقی بومی و پس از آن موسیقی ایرانی و سنتی و در نهایت موسیقی پاپ و یا موسیقی­ های دیگر است. موسیقی بومی نیازمند حمایت بیش­تری است و فکر می­کنم حتی درصدی از درآمد کنسرت های پاپی که برگزار می شود باید در انجمن موسیقی برای حمایت از موسیقی بومی و هنرمندانی که در بستر بیماری هستند هزینه شود. به نظر من همه­ ی هم و غم  اداره ارشاد باید حمایت از انجمن موسیقی باشد تا انجمن بتواند از هنرمندان و موسیقی بومی حمایت کند چون تنها مرجع رسمی و تخصصی موسیقی در مازندران، انجمن موسیقی است.

  • آیا برای انجمن از طرف سازمان بودجه­ای در نظر گرفته می­شود؟

نه بودجۀ خاصی از طرف دولت در نظر گرفته نمی­شود. اداره ارشاد باید از انجمن موسیقی حمایت کند. اگر حمایتی از طرف ارشاد نشود کاری نمی­توانیم انجام دهیم. الان که من در خدمت شما هستم انجمن موسیقی یک اتاق مستقل ندارد یک سیستم کامپیوتر یا یک خط تلفن ندارد، کلا یک میز نهارخوری هست و صندلی.

آقای شالویی اولین کاری که کردند این بود که انجمن موسیقی را در کنسرت ها و مجوزات دخالت دادند، که این خود جای تشکر دارد. اگر قرار است اتفاق خاصی در مازندران بیفتد باید انجمن موسیقی وارد شود و کارشناس فنی برای بررسی کار دعوت کند.

  • برنامه­های شما برای این انجمن چیست و چه ساز و کاری را می­خواهید پیش بگیرید؟

از آنجایی که ما هنوز شروع جدی نکردیم باید ببینیم که داشته هایمان چیست و در آینده برنامه­مان را اعلام کنیم. هنوز بررسی­های اولیه انجام نشده است و فعلا در این مورد حرفی نمی­زنیم.

اختتامیه پنجمین دوره فستیوال آینه دار

آیین اختتامیه پنجمین فستیوال موسیقی آینه‌دار که در این دوره به موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البرز)؛ گیلان، مازندران و گلستان اختصاص داشت، شامگاه سه‌شنبه 13 آذر در تالار وحدت برگزار شد.

تکمیل خانه‌ی هنرمندان استاد محمدرضا اسحاقی

بیش از 10 سال از شروعِ ساخت خانه‌ی هنرمندان توسط استاد محمدرضا اسحاقی می‌گذرد و این روزها مراحل آخرِ ساخت را سپری می‌کند. این بنا در روستای گرجی‌محله‌ی شهرستان بهشهر، در گوشه‌ای از حیاط منزل استاد اسحاقی و به دست خود ایشان ساخته شده است.

جاذبه ای به نام حبیب /نیاسته پس از “مرگ قو”

سال گذشته در برنامه زنده‌رود که از شبکه اصفهان روی انتن می رود، به مناسبت جان باختن تعدادی از دریانوردان کشتی سانچی، کلیپی پخش و برنامه نیز به آن‌ها تقدیم شد.
در کلیپ برای اولین بار ترانه “مرگ قو” با صدای “حبیب محبیان “پخش شد. این ترانه براساس غزلی از مهدی حمیدی شیرازی ساخته شده است.

بیستم مهرماه، روز حافظ

مهرماه، روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شده است. خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاالدین حافظ شیرازی شاعر بزرگ سده هشتم (حدود 727-792 هجری‌قمری برابر با 706-769 هجری‌شمسی) از شاعران نامدار ایرانی محسوب می‌شود.

شاباجی رونمایی شد

عصرِ دیروز، 29م آبان ­ماه، جشن رونمایی از جدیدترین اثر استاد ابوالحسن خوشرو در ساری، سالن سلمان هراتی برگزار شد. این مراسم که با حضور عوامل آلبوم «شاباجی» و جمعی از هنرمندان و دوستداران هنر برگزار گردید.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران عضو می‌پذیرد

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران با گواهینامه ثبتی از وزارت کار و امور اجتماعی (۱۳۷۷)، تائید شده سازمان بین المللی کار ILO در ژنو (۱۳۷۶)، دارای گواهینامه عضویت در فدراسیون بین المللی موسیقیدانان FIM به مرکزیت پاریس (۱۳۸۷) از میان هنرمندان موسیقی عضو می‌پذیرد.

خنیاگری‌های «سیما بینا» در قالب یک کتاب منتشر شد

فعالیت‌های سیما بینا (خواننده آوازها و ترانه‌های محلی ایرانی) در حوزه موسیقی فولکوریک که پیش از این در کتاب پژوهشی «مانایِ سیما بینا؛ مردم‌شناسی در موسیقیِ آواز و ترانه‌های محلی» مورد بررسی قرار گرفته بود، تجدید چاپ شد.
 

زیر مجموعه ها